Aktualne spalanie mojego Hyundaia

Aktualne spalanie mojego Hyundaia

wtorek, 22 października 2013

Najważniejsze zasady Eco-Drivingu to:

Wszystkie poniższe zasady opisałem na swoim blogu w kolejnych postach. Omówiłem je szczegółowo. Opisałem je również w swoim poradniku.

Najważniejsze zasady eko-jazdy to:


· Zweryfikuj swoje potrzeby i jeśli Twój samochód kosztuje Cię zbyt wiele spróbuj go zamienić na jeden lub dwa mniejsze.

· Jeśli możesz unikaj podróży na dystansie krótszym niż 4 km. Twój samochód może wtedy spalić nawet 20 litrów paliwa na 100 km.

· Dbaj o porządek w samochodzie i nie przewoź niezbędnych rzeczy. Każde 100 kg balastu to 0,5 litra spalonego paliwa więcej a niepotrzebne drobiazgi mogą być przyczyną wypadku.

· Dbaj o to, aby nie wozić boksów i bagażników na dachu samochodu. Podnoszą one spalanie o nawet 20% a przecież nie korzystamy z nich na co dzień.

· Dbaj o właściwe ciśnienie powietrza w kołach oraz o właściwy stan technicznysamochodu.

· Dłuższą podróż zawsze planuj i wybieraj najbardziej optymalną trasę, która wcale nie musi być tą najkrótszą ale pozwoli na płynną jazdę bez częstych przyspieszeń i hamowań oraz stania w korkach. Nie ufaj nawigacji GPS w 100%.



· Uruchamiaj silnik bez dotykania pedału przyspieszenia.

· Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika. Nie marnuj paliwa na pracę silnika na biegu jałowym ( tzw. luzie).

· Jedź na najwyższym możliwym biegu utrzymując najniższe możliwe obroty a prędkość dopasuj do obowiązujących przepisów i sytuacji na drodze.

· Wyższy bieg włączaj najpóźniej po osiągnięciu około 2000 obrotów w silniku diesla i około 2500 obrotów w przypadku silnika benzynowego, chyba że warunki na drodze na to nie pozwalają (np. podjeżdżasz pod górę.)


· Jeśli to możliwe, przyspieszaj dynamicznie wciskając pedał gazu do około 2/3. Wtedy szybko osiągniesz prędkość docelową i spalisz mniej paliwa.

· Zapomnij o jeździe na luzie. Dojeżdżając do zakrętu, sygnalizacji świetlnej czy innej przeszkody hamuj silnikiem. Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia samochód będzie zwalniał i nie będzie spalał paliwa.

· Jeśli postój samochodu będzie trwał dłużej niż 30 sekund, wyłącz silnik.

· Oszczędzaj prąd wyłączając zbędne odbiorniki prądu.

· Klimatyzacji używaj z umiarem i dopasowuj temperaturę powietrza wewnątrz samochodu do temperatury na zewnątrz, szczególnie pod koniec podróży.

· Naucz się jeździć płynnie i przewidująco. Obserwuj drogę kilkadziesiąt metrów przed samochodem i reaguj na zmiany prędkości samochodów jadących przed tobą hamując silnikiem. Unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.


· Wykorzystuj ukształtowanie terenu i zjeżdżając z góry zdejmij nogę z pedału gazu a przed podjazdem lekko przyspiesz.

Wymienione powyżej zasady w teorii wydają się proste. Wcielenie ich w życie też jest możliwe. A kiedy już staniesz się Eko kierowcą zauważysz, że Twój samochód będzie Cię kosztował znacznie mniej.

Na zakończenie proponuję Ci dać sobie około 2-3 tygodni na wcielenie zasad Eco Drivingu w życie. Następnie weź kartkę i policz, ile Twój samochód spala paliwa na każde 100 km. Potem porównaj Twoje obliczenia z tymi, które wykonałeś na początku Twojego kursu Eco-jazdy. Jestem pewien, że różnica wyniesie co najmniej 10% na korzyść drugiego wskazania. Wartość tą można jeszcze poprawić, ale to już wymaga wprawy i cierpliwości.

Aby jeszcze dokładniej śledzić swoje osiągnięcia można prowadzić dziennik kosztów dla samochodu. Możliwości takie daje np. portal autocentrum.pl. Wpisując w dzienniku każde tankowanie paliwa i wydatki poniesione na utrzymanie samochodu poznamy rzeczywistą cenę posiadania samochodu oraz wartość rzeczywistej ilości spalanego paliwa. Podejrzewam, że będzie się ona różnić od wskazań komputera pokładowego Twojego samochodu. Ja prowadzę tam swój dziennik kosztów dla swojego samochodu i dlatego zawsze wiem, ile kosztują mnie podróże i dojazdy do pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz