Aktualne spalanie mojego Hyundaia

Aktualne spalanie mojego Hyundaia

piątek, 30 sierpnia 2013

I oto jest, porada, której jeszcze nigdzie nie spotkałem na stronach o eco-drivingu

Wielu moich kolegów biega, jeździ na rowerze, uprawia różne sporty.

Kiedyś pokazali mi aplikację 'endomondo', która potrafi "monitorować" trasę,  którą np, biegniemy i w czasie rzeczywistym przesyłać dane na naszą stronę w aplikacji. Później po zakończonym treningu możemy przeanalizować nasz trening, sprawdzić, gdzie, jak szybko i w jakim terenie biegliśmy.

Pomyślałem, poszperałem, i stwierdziłem, że można to wykorzystać do optymalizacji trasy pod kątem eco-drivingu.

Jeśli będę miał dane, którędy jadę, z jaką średnią prędkością i w jakim czasie pokonuję trasę, mogę ją zoptymalizować. Mogę sprawdzić kilka wariantów trasy, czas jaki zajmuje mi ich pokonanie, ile stoję a ile jadę.

I tak oto zainstalowałem sobie aplikację na telefonie z GPS-em i dostępem do Internetu i monitorowałem trasę, którą codziennie pokonuję. Poniżej przykładowe screeny z aplikacji.



Jak widać trasa jest już prawie idealna, ale ma kilka "zawijasów", które można spróbować wyeliminować. Wtedy trasa się skróci, a czas jej pokonania powinien się również zmienić na plus.

Ale uwaga, niekoniecznie najkrótsza trasa będzie najlepsza i najbardziej optymalna pod kątem eko-jazdy. Czasem lepiej jest pojechać kawałek dalej, ale nie stojąc w korkach czy na czerwonych światłach oszczędzić czas i pieniądze.

Teraz pozostaje mi tylko pokonać drogę z pracy do domu i odwrotnie różnymi wariantami, spośród których muszę wybrać ten najbardziej optymalny wariant i nim podróżować.

Ale nie tylko "codzienna" trasa może być w ten sposób analizowana.

Instruktorzy szkoły jazdy, prowadzący kurs eco-drivingu mogą rejestrować dwie wersje pokonanej trasy. Pierwszą, którą kursant pokonuje jadąc "swoim" stylem bez zasad eco-drivingu i drugą, którą pokona z wykorzystaniem zasad eco jazdy. Dzięki zarejestrowaniu obu przejazdów, będzie można porównać oba style jazdy, obie trasy, średnie prędkości, czas ich pokonania i podsumować, czy eco-driving coś zmienił. A za pewne tak.

Jadąc na wakacje, jedziemy jedną z góry obraną trasą i rejestrujemy ją w aplikacji. Przy planowaniu powrotu możemy przeanalizować tą trasę i usunąć z niej punkty, które zajęły nam najwięcej czasu i wybrać inne, alternatywne drogi.

Aplikacja może pomóż również w pracy kurierom, którzy pokonują codziennie podobne trasy. Mogą oni zarejestrować swoje codzienne podróże i zoptymalizować trasę tak, aby nie wracać kilka razy  w to samo miejsce.

Aplikacja co prawda została przygotowana dla sportowców, ale wydaje mi się, że wykorzystanie jej do celów eco-drivingu też przyniesie wiele korzyści.

----------------------
Pozdrawiam wszystkie eco-kierwców
M@rek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz