Wbrew krążącym stereotypom Eco-kierowca nie wlecze się i nie rozpędza w
nieskończoność tylko wręcz przeciwnie. Biegi należy zmieniać szybko, dążąc co jak
najszybszego osiągnięcia najwyższego możliwego w danej sytuacji biegu. Przyspieszać
należy dynamicznie, wciskając pedał gazu do 2/3. Biegi zmieniamy kiedy obroty silnika dla
diesla wyniosą ok. 2000 obr/min a dla silnika benzynowego ok. 2500 obr/min.
Współczesne jednostki napędowe przystosowane są do pracy w niskich zakresach
obrotów i nie musimy się obawiać ich zniszczenia. Układy elektroniczne i wysokiej jakości
materiały wykorzystane do ich budowy zabezpieczają jednostkę napędową przed
przeciążeniami mogącymi doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Nieco uwagi należy poświęcić jednostkom doładowanym, posiadającym turbinę.
Silniki takie należy co jakiś czas „wkręcić” na wyższe obroty, aby turbina nie uległa zbyt
silnemu zabrudzeniu i uszkodzeniu. Można to wykonać podczas przyspieszania kiedy
możemy kilka razy wejść z obrotami ponad granicę, przy której włącza się turbina.
Uchronimy tym samym ten bardzo wrażliwy element przed uszkodzeniem.
Jeszcze innym wrażliwym elementem jest filtr cząstek stałych. Jego obsługa wymaga
jego oczyszczania poprzez jazdę przez określony czas z podwyższonymi obrotami aby
podnieść temperaturę spalin i wypalić nagromadzone w filtrze osady. W tym przypadku
musimy odłożyć na bok zasady jazdy mówiące o jeździe na niskich obrotach bo uszkodzenie
filtra cząstek stałych jest bardzo kosztowne a jego wymiana może przekroczyć kwotę naszych
oszczędności, wypracowanych jeżdżąc zgodnie z zasadami Eco-drivingu.
Główna zasada Eco-drivingu mówi żeby jeździć na najwyższym, możliwym w danej
sytuacji biegu z najwyższą, możliwą i dopuszczalną prędkością. Wtedy spalimy mniej paliwa
i osiągniemy większą sprawność silnika naszego samochodu.
Warto wiedzieć, że najwyższą sprawność silnika osiągamy tylko w wąskim przedziale
obrotów. Np. dla silnika diesla może to być w granicach 1800-2500 obrotów na minutę. W
niższym i wyższym zakresie obrotów silnik będzie pracował, ale już mniej efektywnie. Jeśli
będziemy wiedzieć, w jakim zakresie obrotów silnik naszego samochodu pracuje
najefektywniej, będziemy mogli to wykorzystać i jeździć, płacąc mniej.
Chcesz wiedzieć więcej, zapraszam do lektury mojego poradnika -->
Jeśli chcesz kupić mój poradnik i otrzymać dostęp do pełnej wersji i całej, zawartej w moim poradniku wiedzy, zapraszam na stronę:
http://eco-driving-czyli-jak-oszczedzilem-3600-zl-na-paliwie-w-ciagu-r.interkursy.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz